Az Alpina manapság már eléggé ismert BMW-s körökben, olyannyira, hogy mostanra már a BMW gyárban szerelik össze autóikat és csak pár apró finomításra szállítják át hozzájuk. De vajon hogyan is jutottak el idáig? Lássuk!
Az Alpina céget Burkard Bovensiepen (szül.: 1936) alapította 1965-ben Kaufbeurenben. Eredetileg írógépeket gyártottak egészen a ’60-as évek végéig.
Burkard első autós kalandja a tuning rögös útjain érdekes módon egy Fiat 1500-as járművel kezdődött. Nem volt megelégedve a gyári 67 lóerejével, ezért egy barátjával Weber karburátorokat és nagyobb vezérműtengelyt tett rá egy nyitott kipufogórendszerrel együtt. Így 75 LE-t sikerült kihozni belőle, de röviddel ezután az autó kék füstöt eregetett magából, szóval úgy döntött, inkább felhagy a Fiatokkal.
Bovensiepent mindig is érdekelték a BMW-k. Az utolsó csepp a pohárban az 1963-ban megjelent 1800-as modell, amiben meglátta a lehetőséget. Az 1500-as típus vásárlóit elég nagy csalódás érte a teljesítmény terén. Burkard észrevette, hogy a hengerfej szívócsatornáinak igen jó a kialakítása, amihez egy pici karburátort raktak, szóval a szívósor módosításával néhány extra lóerőre tehet szert. Ezzel meg is született az első BMW-Alpina tuning készlet.
A kit kezdeti ára 980 Német Márka, ez tartalmazta a beszerelést is, így az 1500-as modell megközelítette az új, 1800-as teljesítményét. A BMW letesztelte az Alpina kitet, nem talált benne semmi kifogásolni valót, ennek hatására a tuningcég mögé állt a bajor autógyár. Ezzel a BMW rajongók szemében még kívánatosabbak lettek a cég termékei, pláne, hogy a gyári garanciát a módosítások után sem veszítette el az autó.
Mindezek ellenére Bovensiepen a sajtótól nem kapta meg rögtön az elismerést. Az Auto, Motor und Sport magazin úgy nyilatkozott, hogy ez a készlet az autó élettartamára negatív hatással lehet. Így hát meghívták őket egy személyes autótesztre, hogy ne csak elméletben dobálózzanak a szavakkal. Természetesen a sajtósokat lenyűgözte az autó teljesítménye, ezzel is bebizonyítva a cég életképességét és az autó tartósságát. A BMW gyár szintén elégedett volt az autóval, így létrehozták a még erősebb 1800ti modellt.
Az Alpina a versenypályákon is nagy sikereket aratott ’68 és ’77 között. A csúcspont 1970-ben jött el, mikor a csapat autója megnyerte az Európai Túraautó-Bajnokságot, a Német Hegyiversenyt, rally és pályaversenyeket, valamint a nagy tisztelet övezte Spa 24 órást is.
A ’70-es évek végén a TÜV is elismerte a munkásságát, az általuk épített autók Alpina gyártmányként lettek regisztrálva a BMW helyett, holott a BMW szalonokban is kapható volt. 1983-ban hivatalosan is autógyárrá nőtte ki magát.
A továbbiakban az egyes Alpina-cápákat vesszük majd egyesével szemügyre.