HTML

CápaBMW blog

Főleg cápa BMW-kkel foglalkozó oldal

Friss topikok

  • pigger: "Örülök, hogy tetszik, próbálok kicsit majd gyakrabban írni az oldalra. :) " 2011.02.28. Még csak... (2011.11.01. 23:25) Cápamese
  • Sam8888: Ezt nem tudtam. :D Leszedjem, vagy utólagos engedelmeddel maradhat? :) (2011.02.27. 13:02) Boldog Karácsonyt!!
  • Mpower: Grat! jó összefoglaló! ne hagyd abba! több ilyen cikket!:) (2011.01.03. 13:45) Az Alpina cég története

Linkblog

Az Alpina E12

Sam8888 2011.02.23. 12:06

Mai cikkünkben az ötös széria gyökereinek tuningváltozatát vesszük górcső alá. Lássuk csak mit hozott ki belőle a mára már méltán elismertté vált Alpina.

 

 

 

 A korai tuningolt E12-ket 530 B2 kódnév alatt árulták. 3 literes motorja 230 lóerós, a 100-as sprintet 6,9mp alatt teszi meg, végsebessége 230km/h. Ezzel a teljesítménnyel elismerést vívott ki magának a sportautók között.

Létezett még egy korai modell, az 528 B6. Ennek 200 lovas, 2,8 literes motorja 7,6mp alatt röpítette 100-ra az ötajtós szedán kasztnit.

Mindkét autót Alpina-Bilstein felfüggesztéssel, Alpina spoilerrel, kerekekkel és beltérrel gyártották.

 

 

A B7 Turbo a világ leggyorsabb 4 ajtós autója címét vívta ki magának az 1978-as IAA-n (Internationale Automobil Ausstellung). Még napjainkban is igen gyors autónak mondható. A kezdetekben 530 Turbo néven árulták, de hamarosan átnevezték B7 Turbora.

 

Motor/váltó

 

A motor alapja az eredeti 3 literes „big six”, avagy „nagy hatos”, habár nem sok mindent hagytak benne érintetlenül. A motorra KKK27-es (Kühnle, Kopp und Kausch) turbót szereltek, 0,85 bar maximális nyomással, habár a turbónyomás állítható 0,55 és 0,85 között (250-300LE). Intercoolert (töltőlevegő-hűtőt) is szereltek az autóba, amit a jobb oldali lámpa mögé tettek. Zenith-Pierburg-DL befencskendezés, Dr. Hartig gyújtás, alacsony kompressziójú kovácsolt alumínium dugattyúk és átdolgozott szelepek jellemezték a motort. Maximális teljesítménye így 300LE és 462Nm. A jobb kezelhetőség érdekében 5 sebességes váltót is szereltek a turbós motor mellé.

 


 


 

Felfüggesztés/fékek/kerekek

 

A felfüggesztést sem hagyták érintetlenül, mint azt már megszokhattuk: Bilstein lengéscsillapítók, progresszív rugók és állítható stabilizátor a recept a vezetési élmény javításához. Az eredeti féktárcsákat lecserélték nagyobb, szellőztetett darabokra. Az alufelnik 16”-osak, 205/55-ös gumikkal elöl és 225/50-el a hátuljánál.

 

Külcsíny/belbecs

 

A kagylóüléseket speciálisan az Alpinának gyártotta egy Scheel nevű cég. Minden jelzőműszert lecseréltek saját gyártmányúra, piros mutatókkal. Kapott még plusz műszereket is: tubrónyomás, olajnyomás és olajhőmérséklet mérőt. Egyéb változtatások a bőrözött kormány, Alpina logóval ellátott váltógomb, konzol a bal láb pihentetésére és a turbónyomás állító a középkonzolnál. A külső változtatásokat nem vitték túlzásba, szokásos Alpina matricák, spoilerek elöl-hátul és alufelnik. A B7 Turbo egy kicsit alacsonyabb a gyári E12-nél, köszönhetően a módosított futóműnek.


 

Teljesítmény

 

A B7 Turbo egy nagyon gyors autó, még mai szemmel nézve is. Az Auto Motor und Sport magazin tesztjei alapján 0-100-ra 6,1mp, 0-160-ra 13,8mp, 0-200-ra 23,6mp a gyorsulása, a végsebessége pedig 250km/óra. Még egy E34 M5 3,8-nak is problémát jelentene, hogy lehagyja.

 

1978 Decemberétől 1982 Februárjáig összesen 149 dabarot készítettek a B7 Turbóból.

 


 

Az Alpina B7S Turbot 1981 Novemberében mutatták be, megjelenésekor persze átvette a megtisztelő „leggyorsabb 4 ajtós” címet a B7 Turbotól.

 

Motor/váltó

 

Az eddigiektől eltérően a szokásos 3 literes motor helyett most a 3,5 literest vette alapul az Alpina. Hasonló módosításokat vitt véghez rajta, mint elődjénél: KKK 27-es turbo, de már 0,9 bar maximális töltőnyomással, AFT gyújtásrendszer. A B7S Turbo maximális teljesítménye az új konfigurációval 330LE-re és 500Nm-re hízott, pont, mint az E39 M5. Az eddig használt Getrag váltót is lecserélték a BMW 745i-ben található ZF gyártmányúra.

 


 

Felfüggesztés/fékek/kerekek

 

Bilstein gáznyomásos lengéscsillapítókat és progresszív rugókat szereltek az első futóműbe, hátulra pedig szintén Bilstein gázos csillapítókat, viszont állítható magasságú progresszív rugókat raktak. Elöl-hátul is állítható kanyarstabilizátort raktak alá. A fékek és a felnik ugyanaz, mint a B7 Turbonál.

 

Kültér/beltér

 

A belsejében a B7 Turbo felszereltségét kibővítették néhány apró változtatással, mint pl. a fekete tetőkárpit és napellenző. Előkelő külső megjelenést biztosít a „Dunkelsaphirblau metallic” színű festés az aranyszínű matricázással. Jellemző külső változtatás még az aljtókilincsek és a B oszlop fekete színe.

 

 

 

Teljesítmény

 

A gyári adatok szerint 0-100-ra 5,9mp alatt gyorsult, de az Auto Motor und Sport magazin tesztjei szerint ez inkább 5,8mp, míg a 0-160km/h 12,5 és a 0-200km/h 20,3mp, mindezt megkoronázva 261km/órás végsebességgel.

 

A B7S Turbo egy limitált széria, 1981 Novemberétől 1982 Májusáig mindössze 60 darabot gyártottak belőle.

 

 

Forrás: http://www.alpina-archive.com/

 

Címkék: bmw alpina e12 528 b6 b7 turbo b7s turbo 530 b2

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://capabmw.blog.hu/api/trackback/id/tr162683300

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása